Sociale media zijn heel erg populair en als bedrijf is het dan ook cruciaal om hier gebruik van te maken. Wij maken voor jullie een omlijsting van de meest interessante statistieken over sociale media.
Er zijn wereldwijd +/- 4.2 miljard actieve sociale media gebruikers
Met andere woorden: meer dan de helft van de wereldbevolking (+/- 53%) gebruikt sociale media. Dit cijfer steeg in 2021 met 13% in ten opzichte van 2020 en het aantal gebruikers verdubbelde tegenover 2016. Deze enorme stijging is te wijten aan het wereldwijde gebruik van smartphones.
Een gebruiker spendeert ongeveer 107 minuten per dag op sociale media
Dat is 10 minuten meer dan vorig jaar. Als we dieper kijken naar welke de platforms zelf en het dagdagelijkse gebruik ervan, zien we dat alle platforms stijgen, behalve Whatsapp en Facebook. Opmerkelijk is dat Instagram meer dagelijkse gebruikers heeft dan Youtube.
Het aantal gebruikte platforms neemt toe
Laatste jaren viel er al te spreken van een opwaartse trend in het aantal gebruikte platforms per social media gebruiker, ook dit jaar is daar geen verandering in. De trend kent zelfs zijn grootste stijging sinds jaren met maar liefst 0,3 aantal platforms. Binnen de leeftijdsgroepen is deze stijging ook duidelijk te zien, elke leeftijdsgroep is meer platforms gaan gebruiken, waarbij de groep 20-39 het meeste opvalt. Deze stijgt namelijk van 5 naar 5,6 platforms.
Een slechte reactietijd is de belangrijkste oorzaak van het niet volgen van een merk op sociale media
Meer dan 50% beweert dat ze een merk niet meer zullen volgen, als de klantenservice slecht is. De gemiddelde responstijd van een bedrijf op Facebook is 2 uur, wat eigenlijk te lang is. Mensen hebben weinig tijd en verwachten dan ook dat ze snel geholpen worden. Twitter heeft een responstijd van gemiddeld 33 minuten, wat een heel stuk beter is.